درس یازدهم – بررسی دستور synonym

با دستور synonym می‌توانید برای جداول خود مترادف درست کنید، یعنی می‌توانید به‌ جای نام اصلی جداول و View، یک نام جدید به آنها تخصیص دهید و در کد اجرا کنید؛ در زیر شکل کلی این دستور را مشاهده می‌کنید.

CREATE SYNONYM synonym_name
FOR object;

برای اینکه بیشتر با این دستور آشنا شویم، دستور زیر را در SQL اجرا می‌کنیم:

CREATE SYNONYM OR1
FOR [dbo].[Orders];

با استفاده از دستور CREATE SYNONYM، یک نام جدید با عنوان OR1 برای جدول Orders که در جلوی دستور For قرار دادیم ایجاد می‌شود، اگر به شکل ۷۷-۳ دقت کنید بعد از اجرای دستور در قسمت Synonyms، نام جدید شما ایجاد شده است و حالا می‌توانید به‌مانند جدول اصلی از آن استفاده کنید.

شکل ۷۷-۳ بررسی دستور Synonym

برای اینکه از این جدول خروجی تهیه کنید، می‌توانید به‌مانند شکل ۷۸-۳ عمل کنید؛ همان ‌طور که مشاهده می‌کنید با وارد کردن نام OR1 در جلوی دستور FROM، لیست جدول ORDERS در خروجی چاپ شده است؛ یکی از مزایای استفاده از دستور SYNONYM، خلاصه کردن و مشخص‌ کردن اسم مشخص برای جداول و کوتاه کردن دستورات است.

شکل ۷۸-۳ خروجی جدول

خوب اگر بخواهید از طریق GUI، یک SYNONYM ایجاد کنید باید به‌صورت شکل ۷۹-۳ بر روی Synonyms کلیک راست کنید و گزینه‌ی Synonyms New را انتخاب کنید.

شکل ۷۹-۳ ایجاد Synonym

در شکل ۸۰-۳ و در قسمت Synonyms Name باید نام دلخواه خود را وارد کنید و در قسمتSynonyms schema باید نوع دسترسی آن را مشخص کنید که با وارد کردن dbo، یعنی owner دسترسی کامل به جدول خواهید داشت؛ در قسمت Database name باید نام دیتابیسی را وارد کنید که قرار است جدول مورد نظر را از آن انتخاب کنید و در قسمت Object name نیز باید نام جدول مورد نظر را وارد و بر روی OK کلیک کنید.

شکل ۸۰-۳ ایجاد synonym

همان ‌طور که در شکل ۸۱-۳ مشاهده می‎کنید، Synonyms مورد نظر ایجاد شده و خروجی آن نیز جدول Product است.

شکل ۸۱-۳ خروجی جدول

اگر بخواهید بعد از ایجاد synonyms کد آن را به دست آورید، می‌توانید به‌مانند شکل ۸۲-۳ بر روی synonyms مورد نظر کلیک راست کنید و از قسمت Script و بعد، Create to گزینه‌ی New Query Editor را انتخاب کنید تا کد مورد نظر نمایش داده شود که البته بعد از اجرا به شما خطا خواهد داد که synonyms از قبل وجود دارد.

شکل ۸۲-۳ ایجاد کد Synonym

کتاب‌های جدید

کتاب آموزشی CCNP ENARSI 300-410
زبان فارسی
۱۲۲۲ صفحه
نسخه PDF

کتاب آموزشی CCNA 200-301
زبان فارسی
۷۱۵ صفحه
نسخه PDF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top