درس هفتم – بررسی لاگ در کریو

شاید بهترین عملکرد کریو در Logگیری از سرور و کاربران باشد؛ در قسمت Log، تمام اطّلاعات، مانند ورود کاربر به سایت خاص یا تغییر تنظیمات توسط کاربر و …. نمایش داده خواهد شد.

در شکل بالا، وارد صفحه­ی Log شدیم که دارای گزینه‌های مختلف است؛ در قسمت Web که در شکل بالا هم مشاهده می‌کنید، تمام سایت‌هایی که کاربران وارد آن شده­اند، نمایش داده شده است، اگر توجّه کنید نام کاربر babajani را مشاهده می‌کنید که در ساعت­ها و تاریخ­های مشخّص وارد سایت­های نمایش داده شده است که به راحتی می‌توان کاربران را در شبکه کنترل کرد؛ در این روش کاربرانی که وارد سایت‌های HTTPS می‌شوند، لیست نخواهند شد که برای آن هم روش وجود دارد که در ادامه، آن را بررسی خواهیم کرد.

اگر وارد قسمت HTTP شوید، می‌توانید سایت‌هایی که کاربران به آن مراجعه کردند را به صورت جزء به جزء نگاه کنید که تمام آدرس‌ها و اطّلاعات آن سایت در این قسمت ثبت خواهد شد.

برای تنظیم Log در هر قسمت کلیک­راست کنید و گزینه‌ی Log Settings را انتخاب کنید.

در این صفحه و در قسمت شماره‌ی ۱می‌توانید با برداشتن تیک گزینه‎‌ی Enable…. قسمت Log مربوط به Web را غیرفعّال کنید، در قسمت Rotate regularly هم می‌توانید دوره‌ی چرخشی Log را ساعتی، روزانه، هفتگی و یا ماهانه در نظر بگیرید و اگر بخواهید فایل‌هایی را با حجم مشخّص از قسمت Log جدا کنید و Log گرفته نشود باید گزینه‌ی Rotate when file… را انتخاب و حجم آن را مشخّص کنید؛ در قسمت شماره‌ی ۲ اگر از سرور sys log، سرور دیگری برای جمع آوری Log در شبکه استفاده می‌کنید، می‌توانید آدرس آن را وارد کنید تا تمام Log ها برای مدیریّت بهتر به آن سرور ارسال شوند.

در قسمت‌های دیگر هم می‌توانید به اطّلاعات دیگر دست پیدا کنید، مثلاً در قسمت Config می‌توانید تمام تنظیماتی که در کریو انجام دادید را مشاهده کنید، در قسمت Connection هم می‌توانید ارتباط کاربر با سایت‌های مختلف با آدرسIP را مشاهده کنید.

در قسمت Security، تغییراتی که درسرویس‌ها ایجاد می‌شود یا خطا در هنگام متّصل شدن کاربران از طریق VPN و… را مشاهده کنید‌ که این اطّلاعات در یک زمان به کارتان می‌آید که می‌تواند خیلی به شما کمک کند.

در قسمت Host هم اطّلاعاتی در مورد متّصل شدن کاربران از طریق VPN، گرفتن IP از سرویس DHCP و… را مشاهده کنید.

در قسمت Filter هم سایت‌هایی را مشاهده خواهید کرد که کلماتی در آن­ها به کار رفته است که ما آن­ها را در لیست فیلترینگ قرار دادیم که برای درک بهتر این موضوع باید به قسمت Content Filter در ادامه­ی کتاب مراجعه کنید.

در قسمت Error هم خطاهایی را مشاهده می‌کنید، مانند ارتباط کریو با Active Directory و یا ارتباط کریو با سایت آپدیت خود و ….

در قسمت Dial نیز تمام ارتباطات کاربران از طریق VPN ثبت می‌شود.

در قسمت Debug می‌توانید زمان اجرای سرویس‌ها را مشاهده کنید.

کتاب‌های جدید

کتاب آموزشی CCNP ENARSI 300-410
زبان فارسی
۱۲۲۲ صفحه
نسخه PDF

کتاب آموزشی CCNA 200-301
زبان فارسی
۷۱۵ صفحه
نسخه PDF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top