درس ششم – کار با IOS شرکت سیسکو – CCNA

معرفی سیستم‌ عامل دستگاه‌های شرکت سیسکو با عنوان IOS

IOS مخفف کلمه­ی Internetwork operation  cisco است که سیستم ‌عامل دستگاه‌هایی مانند روتر و سوئیچ است و کنترل آن از طریق خط فرمان یا همان CLI امکان‌پذیر است. ios هم در این دستگاه‌ها اطلاعات را ذخیره، بازیابی، آدرس‌دهی و … می‌کند که مانند یک سیستم ‌عامل ویندوز کار می‌کند اما گرافیکی نیست.Ios  در انواع مختلفی وجود دارد که در حال حاضر، آخرین ورژن آن IOS 15 است.

راه‌اندازی سخت‌افزار

روتر از زمانی که روشن می‌شود تا زمانی که آماده ‌به‌ کار می‌شود، از ۷ مرحله عبور می­کند:

  • روشن شدن و چک کردن سخت‌افزارهای خود که به آن مرحله­ی post هم می‌گویند.
  • بارگذاری فایلboot starp .
  • پیدا کردن مسیر ios که به‌طور پیش‌فرض روی Flash است.
  • فایل ios روی Ram اجرا می‌شود.
  • پیدا کردن تنظیمات ذخیره‌شده.
  • انتقال تنظیمات Startup config از Nvram بهRam .
  • اجرا کردن تنظیمات از روی Ram.

اصولاً روترها از حافظه­ های Rom , Ram , Nvram , Flash تشکیل‌شده‌اند که هرکدام از مراحل بالا با این حافظه‌ها کار می‌کنند.

حافظه­ ی Rom: حافظه‌ای در دل روتر که فقط خواندنی است و قسمت‌های زیر در آن وجود دارد.

  • Boot starp
  • Post
  • Rom Monitor
  • Mini Ios

Boot starp

 این قسمت زمانی که اجرا شود، محل قرارگیری ios را پیدا می‌کند که همان‌طور در مراحل ۷ گانه مشاهده می‌کنید، در مرحله­ی دوم این فایل اجرا می‌شود و محل IOS را پیدا می‌کند.

POST: این مرحله همان مرحله تست سخت‌افزار است که در مرحله ۱ برای شما معرفی کردیم.

Rom Monitor

 بیشترین کاربرد این قسمت در Password Recovery است که با تغییر در رجیستری می­توانیم Password قرار داده­شده روی روتر را پاک کنیم. این قسمت را در درس­های بعدی توضیح خواهیم داد.

Mini IOS: این قسمت زمانی اجرا می‌شود که روتر نتواند ios اصلی را پیدا کند.

حافظه­ ی Ram

یک حافظه­ی فرّار که با قطع شدن برق، اطلاعات ایجادشده روی آن پاک‌شده و ذخیره نمی‌شوند، از بین مراحل هفت‌گانه همان‌طور که اشاره کردیم در مرحله­ی ۴، IOS بر روی Ram اجرا می‌شود، یعنی اینکه فایل IOS به‌صورت فشرده است که از حالت فشرده، خارج شده و روی Ram قرار می‌گیرد و اجرا می‌شود. کلاً به این حافظه، زیاد اعتماد نداشته باشید و سعی کنید اطلاعات را در یک حافظه‌ی دیگر که در ادامه، راجع به آن بحث خواهیم کرد، کپی کنید.

حافظه Flash

این حافظه، مانند یک هارد دیسک روی روتر است که یک حافظه­ی دائمی است و محل قرار گرفتن ios در آن است.

حافظه­ ی Nvram

حافظه­ی دائمی روتر برای ذخیره‌سازی تنظیمات روتر در آن است که زمانی که کاری روی روتر انجام دادیم برای ذخیره باید اطلاعات Ram را به Nvram با دستور خاصی کپی کنیم تا با خاموش شدن روتر و یا سوئیچ، تنظیمات از دست نرود که این تنظیمات می‌تواند آدرس یک اینترفیس یا یک پروتکل برای روتر باشد.

تا به اینجا با روشن شدن یک روتر چندین کار انجام شد که باهم بررسی کردیم. روترها در موقع بوت شدن از چندین کد رجیستری استفاده می‌کنند که هرکدام به مفهوم یک مسیر خاص است که باهم این موضوع را بررسی می‌کنیم.

Configuration register: یک سری اعداد که مسیر اجراشدن روتر را تعیین می­کنند که برای به دست آوردن این اعداد باید در روتر و خط فرمان از دستور Show Version استفاده کنند.

در شکل زیر با این مبحث آشنا خواهید شد.

قبل از کار با روترو سوئیچ‌ها و اتصالات آن‌ها ، نرم‌افزار شبیه‌ساز این ادوات را معرفی می‌کنیم و کار با آن را می‌آموزیم .

نصب نرم‌افزار مجازی‌سازی شبکه Packet Tracer 6.0.1 :

این نرم‌افزار را از لینک زیر دانلود کنید:

https://www.yasdl.com/102884/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-cisco-packet-tracer.html

این نرم‌افزار یکی از بهترین نرم‌افزارهای مجازی‌سازی برای دوره­ ی CCNA بوده و توسط شرکت سیسکو برای دوره‌های درسی که اجرا می‌کند طراحی و پیاده‌سازی شده است.

نصب این نرم‌افزار به‌راحتی انجام می‌شود، چنانچه در موقع نصب مشکلی برای شما پیش آمد با من در تماس باشید.

بعد از نصب  Packet Tracer 6.0.1 آن را اجرا کنید. محیط این نرم‌افزار را در زیر مشاهده می‌کنید.

این نرم‌افزار از انواع روترها، سوئیچ‌ها، کابل‌ها، دستگاه‌های بی‌سیم و … تشکیل شده است که یک دنیای مجازی را برای ما ایجاد می‌کند، البته تمام کارهای این نرم‌افزار در واقعیت هم، به همین صورت است.

خوب با ابزارهای این نرم‌افزار آشنا می‌شویم.

اگر در سمت چپ، قسمت پایین نرم‌افزار مشاهده فرمایید، تمام ادوات مورد نظر به ترتیب در کنار هم قرارگرفته‌اند که در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده­ی لیست روترها در سمت چپ مطابق شکل زیر بر روی روتر کلیک کنید تا لیست روترهای این نرم‌افزار را به شما نشان دهد.

همین­طور می‌توانید بر روی Switch , Hub , Wireless Device , End Device , WAN کلیک کنید و لیست همه­ی آن‌ها را مشاهده کنید. برای مشاهده لیست کابل‌ها بر روی  کلیک کنید تا لیست کابل‌ها مطابق شکل زیر ظاهر شود.

همان‌طور که مشاssهده می‌کنید، انواع کابل در این قسمت وجود دارد، البته این کابل‌ها را در درس‌های قبلی توضیح دادیم.

شما وقتی یک روتر را خریداری می‌کنید، هیچ‌گونه تنظیماتی روی آن انجام نشده است. برای تنظیم کردن روتر باید از طریق یک کامپیوتر و یک کابل console به پورت روتر متصل شوید و از طریق نرم‌افزار Terminal  برای متصل شدن به روتر اقدام کنیم.

از قسمت پایین نرم‌افزار Packet Tracer ، سمت چپ  بر روی روتر کلیک کنید و یک روتر ۱۸۴۱ را انتخاب کنید و به صفحه کار اضافه کنید بعدازاین کار یک کامپیوتر را از قسمت End Device انتخاب و به صفحه اضافه کنید، بعدازآن در قسمت کابل‌ها ، کابل console که آبی‌رنگ است را انتخاب کنید و بعد بر روی کامپیوتر کلیک کنید؛بعد از کلیک دو گزینه به‌صورت منو ظاهر می‌شود که گزینه­ی اول یعنی، پورت RS232 که یک پورت  Comاست را انتخاب کنید و بعد بر روی روتر کلیک کنید و پورت console را انتخاب کنید. مانند شکل زیر باید ایجاد شود.

برای وارد شدن به تنظیمات روتر باید از طریق نرم‌افزار Terminal کامپیوتر، این کار را انجام داد، برای این کار بر روی کامپیوتر کلیک کنید تا شکل زیر ظاهر شود و از تب Desktop گزینه Terminal را انتخاب کنید.

با کلیک بر روی ok وارد ios روتر شده و می‌توانیم تنظیماتی گوناگونی را روی آن انجام دهیم که همه آن‌ها را در درس‌های آینده فرامی‌گیریم.

برگردیم به درس قبلی که در مورد پیکربندی IOS بود ، در روتر دو نوع پیکربندی وجود دارد:

  • Setup Mode
  • Command Line Interface

Setup Mode

این قسمت اکثراً زمانی به شما نمایش داده می‌شود که هیچ‌گونه تنظیماتی روی روتر در Nvram ذخیره نشده باشد، مثلاً در قسمت قبل که روتر را از طریق کابل console اجرا کردیم، وارد قسمت Setup Mode شده است .

این مد، به صورت پیش‌فرض سؤالاتی از شما می‌پرسد مثلاً ip address یک پورت را از شما دریافت می‌کند، نام دستگاه را از شما سؤال می­کند و می­توانید رمز عبور برای دستگاه خود تعریف کنیدو… که این کارها برای کسانی است که علم کار با روترها را به صورت کامل ندارند و این سؤالات برای راحتی کار آن‌ها است ولی من و شما علم این کار را فرامی‌گیریم پس احتیاجی به Setup Mode نداریم، ولی در ادامه کار آموزش داده می­شود.

Command Line Interface

اگر no را وارد کنید و Enter کنید وارد مدCli یا Command Line Interface می‌شوید که این مد، همان مدی است که ما با آن کار می­کنیم، در این مد امکانات فوق‌العاده‌ای می­توانیم داشته باشیم و اگر حرفه‌ای شویم که همین‌طور هم می‌شود کارهای زیادی می‌توانید روی روتر خود انجام دهیم که در ادامه به همه­ی این مسائل پی خواهیم برد.

کار با مدهای CLI در روتر:

Cli از دو مد برای ورود تنظیمات خود استفاده می­کند.

  • User Mode
  • Privileged Mode

در IOS این مدها برای این تعریف شده‌اند که مثلاً اگر کاربری وارد مد User شود، چقدر توانایی برای کنترل روتر یا سوئیچ دارد و یا اگر وارد مد Privileged شود، چقدر توانایی دارد، که هرکدام را در اینجا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

User Mode:

این مد، یکی از پایین‌ترین مدها ازنظر سطح دسترسی کاربران به تنظیمات روتر است، حداکثر کاری که یک کاربر می­تواند در این مد انجام دهد، انجام Monitoring است و به دلیل دستورات کمی که در این مد اجرا می‌شود، سطح دسترسی آن در پایین­ترین سطح قرار دارد.

Privileged Mode: این مد به نسبت مد قبلی از دسترسی بالاتری برخوردار است و رتبه­ی آن کمی بالاتر است، چون در این مد، تنظیمات روتر می­تواند چک شود.

حالا می‌خواهیم به صورت واقعی این مدها را در روتر تست کنیم. روتر را اجرا کنید و در قسمتی که از شما سؤال می‌کند،No  را تایپ و بعد،Enter  کنید، اولین خطی که بعدازآن می‌بینید، خط زیر است:

Router>

این همان قسمت است که به آن User mode میگوییم که سطح دسترسی آن پایین است.

برای رفتن به مد بالاتر، یعنی Privileged Mode از دستورenable  استفاده می‌کنیم:

Router>enable

Router#

همان‌طور که مشاهده می‌کنید با واردکردن دستور enable وارد Privileged Mode شده‌ایم که می‌توانیم در این مد، کارهای مختلفی انجام دهیم، برای خروج از این مد و یا هر مدی از دستور ٍExit استفاده می‌کنیم:

Router#exit

Router>

البته در این مد، می‌توانید با دستورات Disable و Logout هم از این مد خارج شویم.

مد Privileged، مد بسیار مهمی است که تنظیمات کامل روتر از طریق این مد و مدهای بعدازآن انجام می‌شود که باید بر روی این مد رمز قرار دهیم تا زمانی که کسی وارد این مد می‌شود از وی رمز درخواست شود.

پس باهم رمزگذاری روی انواع پورت‌های روتر را انجام می‌دهیم.

توجه داشته باشید، راه‌های دسترسی به یک روتر از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است که می‌توانیم بر روی همه این راه‌ها رمز عبور قرار دهیم.

قبل از اینکه وارد رمزگذاری روی روترها شویم ، یک سری مسائل باید بررسی شوند.

در ios دو مد دیگر به­جز مدهای گفته‌شده، وجود دارد و آن‌هم، مدهای Global و Interface است، با وارد شدن به مد Global تمام تنظیمات روتر، مانند رمزگذاری روی پورت‌ها، وارد شدن به مد Interface برای آدرس‌دهی به پورت‌ها، راه‌اندازی انواع پروتکل‌ها و هزاران کار دیگر که در این مد انجام می‌شود را می‌توانیم انجام دهیم. برای ورود به این مد، اول وارد مد privileged و بعد، با دستور configure terminal وارد این مد می­شویم:

Router>enable

Router#configure terminal

Router(config)#

سیسکو از علامت سؤال برای کمک کردن به ما استفاده کرده، مثلاً اگر علامت سؤال را در مد Global وارد کنید، تعداد زیادی دستورات را به ما نشان می‌دهد.

Router(config)# ?

Configure commands:

aaa                Authentication, Authorization and Accounting.

access-list        Add an access list entry

banner             Define a login banner

boot               Modify system boot parameters

cdp                Global CDP configuration subcommands

class-map          Configure Class Map

clock              Configure time-of-day clock

config-register    Define the configuration register

crypto             Encryption module

do                 To run exec commands in config mode

dot11              IEEE 802.11 config commands

enable             Modify enable password parameters

end                Exit from configure mode

exit               Exit from configure mode

hostname           Set system’s network name

interface          Select an interface to configure

ip                 Global IP configuration subcommands

ipv6               Global IPv6 configuration commands

line               Configure a terminal line

logging            Modify message logging facilities

login              Enable secure login checking

 –More—

در آخر، کلمه­ی More را مشاهده می‌کنید که به ما می‌گوید، تعداد دستورات در این بخش بیشتر است و اگر بر روی کلید Space روی صفحه‌کلید فشار دهیم، بقیه­ی دستورات را به ما نشان می‌دهد.

 حالا کلمه­یconf را وارد و بعدازآن، علامت سؤال (؟)وارد کنید:

Router#conf?

configure  connect

Router#con

همان‌طور که مشاهده می‌کنید با واردکردن علامت سؤال، دو دستور که با حروف conf شروع‌ شده‌اند را به ما نشان می‌دهد، این کار زمانی به کار می­آید که یک کلمه را به صورت کامل در ذهن ندارید که با این کار، به کلمه­ی موردنظر خود می­رسید. در ضمن، شما می‌توانید کلمات را به صورت کوتاه شده هم بنویسید، مثلاً برای نوشتن دستور configuration Terminal می‌توانید از دستور کوتاه شده Conf   t استفاده کنید.

Router#conf t

Router(config)#

زمانی که مقداری کمی از دستور را تایپ کردید و حوصله­ی نوشتن بقیه­ی دستورات را ندارید، می‌توانید با زدن کلید  TAB روی صفحه‌کلید، بقیه­ی دستور را کامل کنید، خودتان امتحان کنید.

نحوه­ی کار با Interface

ادوات شرکت سیسکو از interface های مختلفی برای ارتباط با دیگر ادوات شبکه استفاده می‌کنند، بستگی به مدل روتر یا سوئیچ از چندین پورت و یا همان Interface تشکیل‌شده‌اند، یک روتر از چندین جای خالی یا همان Slat برای اضافه کردن پورت­های متفاوت به آن استفاده می­کند، یعنی اینکه شما می‌توانید پورت‌ها را جداگانه خریداری کرده و به آن اضافه کنید، در ضمن هر Slat روی روتر، یک شماره­ی اختصاصی دارد. اولین Slat شماره­ی صفر است؛ وقتی شما یک پورت خریداری می­کنید و واردSlat  یک می­کنید شماره­ی آن در روتر مثلاً می‌شودFastEhternet 1/1 که یک اولی برای شماره Slat و یک دومی برای شماره پورت  است.

پورت‌ها انواع مختلفی دارند:

  • Ethernet
  • FastEthernet
  • GigaEthernet
  • Serial

پورت‌های Ethernet از سرعت‌های ۱۰ و ۱۰۰ مگابایت پشتیبانی می‌کنند – پورت‌های Fast Ethernet از سرعت‌های ۱۰ ،۱۰۰ ، ۱۰۰۰ مگابایت پشتیبانی می‌کنند و پورت Giga Ethernet  که پورت جدید با سرعت بسیار زیاد است از سرعت‌های بالاتری پشتیبانی می­کند.

همان‌طور که در درس‌های قبل در مورد کابل سریال توضیح دادیم، می‌توانیم در ارتباط دو روتر باهم استفاده کنیم که به‌اصطلاح به آن ارتباط Point to Point می­گویند، می‌توانیم در ارتباط با یک Service Provider هم استفاده کنیم، کابل سریال ویژگی خاصی دارد؛ زمانی که دو روتر می­خواهند باهم ارتباط برقرار کنند باید از سرعت یکسانی برخوردار باشند، در کابل سریال می‌توانید پهنای باند یا همان BandWidth را تنظیم کنید. کابل‌های سریال از دو ویژگی DTE  و  DCEبرای ارتباط باهم استفاده می­کنند، یعنی یک سر کابل DCE و سر دیگر DTE است، در طرفی که DCE است باید clock Rate تنظیم شود(Clock Rate سرعت ارتباطی بین دو روتر با استفاده از کابل سریال). حالا چگونه بفهمیم که کدام سر کابل DCE است تا بتوانیم clocke Rate را برای آن تنظیم کنیم، باید از دستور زیر استفاده کنیم:

Router(config)# show controllers Serial 0/1

با اجرای این دستور، DCE بودن کابل را به ما نشان می­دهد (در ادامه به صورت کامل به این موضوع خواهیم پرداخت) و بعد از مشخص شدن DCE بودن کابل، باید Clock Rate را بر روی پورت سریال  وارد کنیم، که برای این کار، وارد پورت موردنظر شده و دستور زیر را وارد می‌کنیم:

Router(config)# Clock Rate 64000

در این قسمت، عدد موردنظر را ۶۴۰۰۰ وارد کردیم که شما می‌توانید اعداد دیگری را هم وارد کنید. برای مشخص کردن این اعداد بعد از clock Rate، یک علامت سؤال قرار دهید تا اعداد مشخص شود.

همان‌طور که گفتیم، یکی دیگر از ویژگی‌های کابل سریال، BandWidth و یا پهنای باند آن است که در انتخاب مسیر برای Routing Protocol ها استفاده می‌شود که این مبحث را در درس­های بعدی می‌آموزید، برای تغییر BandWidth باید وارد پورت سریال شده و از دستور زیر استفاده کرد:

Router(Config)#Bandwidth 128

SubInterface

این پورت‌ها، پورت‌های مجازی می‌باشند که روی هر پورت فیزیکی قرار دارند و به صورت ۰/۰.? هستند.

Router(config)#interface gigabitEthernet 0/0.?

<0-4294967295>  GigabitEthernet interface number

همان‌طور که مشاهده می‌کنید بعد از شماره پورت یک نقطه قرار دادم و بعدازآن یک علامت سؤال قرارگرفته که تعداد پورت­های مجازی را ۴۲۹۴۹۶۷۲۹۵ نشان می‌دهد که واقعاً زیاد است. مانند زیر عمل کنید:

Router(config)#interface gigabitEthernet 0/0.125

در packet tracer یک روتر ۲۹۱۱ را به صفحه اضافه کنید. بعد بر روی آن کلیک کنید، طبق شکل با رفتن به تب Config می‌توانید interface های مختلف آن را مشاهده کنید:

روی هرکدام که کلیک کنید، می‌توانید آن را خاموش یا روشن و یا آدرس‌دهی کنید که در ادامه با آن کار می‌کنیم.

برای کار با Interface ها بهCLI  رفته و در مد Privileged دستور زیر را وارد می‌کنیم تا لیست Interface های روی روتر را مشاهده کنید.

Router#show ip interface brief

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، لیست Interfaceهای مختلف را به ما نشان می­دهد.

خوب حالا می‌خواهیم یکی از این Interface ها را آدرس‌دهی کنیم، برای این کار باید وارد این Interface ها شویم، کارهای زیر را انجام می‌دهیم:

Router#show ip interface brief

Interface              IP-Address      OK? Method Status                Protocol

 

 GigabitEthernet0/0     unassigned      YES unset  administratively down down

 GigabitEthernet0/1     unassigned      YES unset  administratively down down

 GigabitEthernet0/2     unassigned      YES unset  administratively down down

 Vlan1                  unassigned      YES unset  administratively down

همان‌طور که مشاهده می‌کنید با واردکردن دستور show ip interface brief لیست interface ها را برای شما نمایش داده است، بعد با دستور زیر وارد interface موردنظر می‌شویم:

Router(config)#Interface  ?

بعد از نوشتن دستور Interface، یک علامت سؤال قرار دهید تا انواع interface ها را به شما نشان دهد. اگر در قسمت قبل، متوجه شده باشید اینترفیس­های ما از نوع GigaEthernet است، پس ادامه­ی دستور به این صورت می‌شود:

Router(config)#interface gigabitEthernet 0/0

با این دستور وارد GigaEthernet 0/0 می‌شویم و می‌توانید کارهای مختلف روی پورت انجام دهیم، می‌خواهیم به این پورت IP address بدهیم برای این کار از دستور زیر استفاده می‌کنیم:

Router(config-if)#ip address 192.168.1.1 255.255.255.0

بعد از IP address باید ip مربوط به این interface را وارد کنیم که در اینجا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ وارد می­کنیم بعد، باید Subnet Mask را وارد کنیم که ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۰ را وارد می‌کنیم، این آدرس، به این Interface داده شد و بعدازاین کار، باید Interface مورد نظر را روشن کنیم. توجه داشته باشد که همه­ی Interface های روی روتر به صورت پیش­فرض، خاموش (ShutDown) می­باشند و باید به صورت دستی روشن شوند، برای این کار از دستور زیر استفاده می­کنیم:

Router(config-if)#no shutdown

با این دستور، پورت موردنظر روشن می‌شود و برای خاموش کردن آن از دستور shutdown استفاده می‌کنیم.

با دستور Show Protocols لیست interface های روتر و فعال و غیرفعال بودن آن‌ها را به ما نشان می‌دهد.

Router#show protocols

Global values:

  Internet Protocol routing is enabled

GigabitEthernet0/0 is administratively down, line protocol is down

GigabitEthernet0/1 is administratively down, line protocol is down

GigabitEthernet0/2 is administratively down, line protocol is down

Vlan1 is administratively down, line protocol is down

 

 

کتاب‌های جدید

کتاب آموزشی CCNP ENARSI 300-410
زبان فارسی
۱۲۲۲ صفحه
نسخه PDF

کتاب آموزشی CCNA 200-301
زبان فارسی
۷۱۵ صفحه
نسخه PDF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top