درس دوم – وارد­کردن اینترنت به کریو

برای ورود اینترنت باید یک کارت شبکه­ی دیگر را به ماشین مجازی خود اضافه کنید؛ در سیستم واقعی هم باید به تعداد خط اینترنت، کارت شبکه به سیستم اضافه کنید، برای درک بهتر این موضوع به شکل زیرتوجّه کنید:

در شکل  قبل، دو خط اینترنت داریم که برای ورود آن به کریو باید دو کارت شبکه به آن اضافه کنیم و دو خط اینترنت را به آنها متّصل کنیم و بعد، تنظیماتی در کریو انجام دهیم و اینترنت را از طریق کارت شبکه­ی داخلی به کاربران خود دهیم.

برای شروع کار از یک خط اینترنت استفاده می‌کنیم و آن را به کریو متّصل می‌کنیم؛ برای اضافه کردن کارت شبکه به ماشین مجازی به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا سرور کریو را خاموش کنید، برای اینکه به صورت نرم‌افزاری سرور را خاموش کنید باید وارد سرور شوید و در قسمت تنظیمات، گزینه‌ی Shutdown را انتخاب و بر روی کلید F8 فشار دهید تا سرور کریو خاموش شود.

برای تنظیم کارت شبکه­ ی مجازی برای ارتباط با کارت شبکه­ ی واقعی باید دوباره وارد Virtual Network Editor شوید و تنظیمات مورد نظر را انجام دهید.

طبق شکل، کارت شبکه­ی VMnet0 از نوع Bridged است که این نوع کارت شبکه به­عنوان پلی بین کارت شبکه­ی اصلی و ماشین مجازی شما است؛ بعد از انتخاب در قسمت پایین صفحه و از قسمت Bridged to بر روی لیست کشویی کلیک کنید، همانطور­که مشاهده می‌کنید، تعدادی کارت شبکه مشخّص شده است، شما باید همان کارت شبکه‌ای را انتخاب کنید که به اینترنت متّصل است و بعد از این کار بر روی ok کلیک کنید.

در این صفحه در نرم­افزار VMware بر روی گزینه‌ی Edit virtual machine settings کلیک کنید تا بتوانید کارت شبکه جدید را به سرور کریو اضافه کنید.

 

در این صفحه برای اضافه­کردن کارت شبکه بر روی Add کلیک کنید و از لیست مورد نظر، گزینه‌یNetwork Adapter را انتخاب و بر روی Next کلیک کنید.

دراین شکل، گزینه‌ی Custom را انتخاب کنید و از لیست مورد نظر نیز گزینه‌ی VMnet0 را انتخاب کنید.

بعد از اینکه کارت شبکه را تنظیم کردید، کریو را روشن کنید تا تنظیمات مربوط به کارت شبکه­ی جدید را انجام دهیم.

بعد از اجرای صفحه­ی مدیریتی کریو، صفحه‌ی جدیدی به صورت اتومات اجرا می‌شود که یک سری گزینه‌ها را برای مدیریّت اینترنت به شما ارائه می‌دهد.

توجّه داشته باشید در این کتاب از یک مودم که به صورت PPPoE به اینترنت متّصل است، استفاده شده است که به این علّت، اینترنت به صورت مستقیم وارد کریو می‌شود.

به مانند شکل روبرو از سمت چپ بر روی Interface کلیک کنید، اگر به خوبی دقّت کنید، یک کارت شبکه­ی جدید در قسمت شماره‌ی یک اضافه شده است که در قسمت Other Interfaces آن را مشاهده می‌کنید، چون این کارت شبکه مربوط به اینترنت است آن را کشیده و در قسمت شماره‌ی ۲، یعنی Internet Interface رها کنید، بعد از این کار بر روی کارت شبکه­ی مورد نظر دوبار کلیک کنید.

در این صفحه و در قسمت شماره‌ی یک، نام کارت شبکه­ی خود را به اینترنت تغییر دهید تا مدیریت آن آسان­تر باشد؛ در قسمت شماره‌ی دو باید آدرس IP را به صورت دستی وارد کنید، برای همین باید گزینه‌ی Manual را انتخاب کنید و در قسمت شماره‌ی سه، آدرس IP ارتباطی بین کارت شبکه و مودم اینترنت را وارد کنید که در اینجا کارت شبکه‌ی اینترنت IP آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۵۴ و مودم اینترنت، آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ داده شده است، در قسمت شماره‌ی چهار، آدرس DNS را وارد کنید و بر روی OK کلیک کنید.

بعد از تنظیم کارت شبکه­ی اینترنت، در قسمت Trusted/Local Interfaces که مربوط به کارت شبکه­ی داخلی است بر روی کارت شبکه­ی قسمت شماره‌ی یک، دو بار کلیک کنید؛ در صفحه­ی باز شده و در قسمت شماره‌ی دو، نام کارت شبکه­ی خود را به دلخواه تغییر دهید و در قسمت شماره‌ی ۳ باید آدرس کارت شبکه‌ی اینترنت را که به­عنوان gateway عمل می‌کند در قسمت Gateway وارد کنید و در قسمتDNS  هم آدرس‌های موردنظر خود را وارد و بر روی OK کلیک کنید، بعد از انجام کارهای بالا، همه چیز آماده است تا کلاینت‌ها بتوانند از طریق کریو دارای اینترنت شوند، امّا چگونه یک کلاینت از طریق شبکه، آدرس IP دریافت می‌کند و به اینترنت دستیابی پیدا می‌کند؟، این عمل توسط سرویس DHCP انجام می‌شود که به صورت پیش­فرض روی Kerio فعّال شده است، برای دستیابی به تنظیمات آن باید به آدرس زیر مراجعه کنید:

همانطور­که در شکل روبرو مشاهده می‌کنید از سمت چپ، DHCP Server را انتخاب کردیم که به­صورت پیش­فرض، این سرویس روی کارت شبکه­ی Local فعّال شده است و رنج IP آن از۱۹۲.۱۶۸.۵.۱۱  تا ۱۹۲.۱۶۸.۵.۲۵۴ در نظر گرفته شده است، هر کلاینتی که به شبکه متّصل شود، یک آدرس IP در همین رنج دریافت خواهد کرد.

برای اینکه بتوانیم DHCP را به دلخواه خود تنظیم کنیم باید به مانند شکل روبرو در قسمت DHCP بر روی Click to configure scopes manually کلیک کنیم؛ در این پیغام از ما پرسیده می‌شود که آیا تمایل دارید به حالت Manual بروید یا خیر؟، که باید بر روی Yes کلیک کنیم.

کارت شبکه ­ی مورد نظر خود را انتخاب و بر روی Edit کلیک کنید تا صفحه­ی بعد ظاهر شود.

در این صفحه می توانید رنج IP خود را محدودتر کنید، مثلاً از ۱۹۲.۱۶۸.۵.۲۵ تا ۱۹۲.۱۶۸.۵.۵۰ که این کار به شبکه­ی شما بستگی دارد که چه رنج IP را انتخاب می­کنید.

در قسمت DHCP Options می توانید تنظیمات موردنظر خود را تغییر دهید، اگر بخواهید زمان تخصیص یک آدرس به کلاینت را که در این تصویر، ۴days است را تغییر دهید بر روی Lease time دوبار کلیک کنید وآن را به ۳۰ روز تغییر دهید، بعد از این کار بر روی OK کلیک کنید.

اشتراک­گذاری اینترنت با کاربران

بعد از اینکه کارهای بالا را به خوبی انجام دادید، می‌توانید اینترنت را برای کاربران به اشتراک بگذارید؛ در این کتاب بر روی برنامه­ی VMware، یک ماشین مجازی راه می‌اندازیم و اینترنت را با این کلاینت به اشتراک می‌گذاریم؛ در شبکه­ی واقعی هم دقیقاً به این صورت است، برای درک بهتر این موضوع به شکل زیر توجّه کنید:

در شکل بالا، طرحی از شبکه را مشاهده می‌کنید، یک مودم ADSL که خط اینترنت را برای ما فراهم می‌کند به یکی ازپورت‌های شبکه­ی سرور کریو متّصل شده است که این عمل را در قسمت­های قبل آموزش دادیم و بعد از آن، از یکی دیگر از پورت­های شبکه­ی کریو که اسم آن را در قسمت قبل، به Local تغییر دادیم، یک کابل به سوئیچ متّصل کردیم و اگر هر کلاینتی به این سوئیچ متّصل شود از سرویس DHCP که در کریو فعّال کردیم اطّلاعات IP را دریافت خواهد کرد و به اینترنت متّصل خواهد شد.

در حال حاضر، یک ماشین مجازی با ویندوز ۷ راه می‌اندازیم و آن را به شبکه­ی Local کریو متّصل می‌کنیم تا ببینیم چه اتّفاقی رخ می‌­دهد.، چون قبلاً نحوه­ی ایجاد ماشین مجازی را توضیح دادیم، دیگر نیازی به توضیح دوباره­ی آن نیست، تنها نحوه­ی ارتباط با کارت شبکه­ی سرور کریو را با هم بررسی می‌کنیم.

بر روی ویندوزی که ایجاد کردید، کلیک راست کنید و گزینه‌ی Settings را انتخاب کنید.

در این قسمت، کارت شبکه را از سمت چپ انتخاب کنید و از سمت راست باید در ق

سمت Custom، همان کارت شبکه‌ای را انتخاب کنید که در کریو به­عنوان Local انتخاب کردید که در اینجا کارت شبکه­ی VMnet1 که از نوع Host-only است را انتخاب می کنیم و بر روی ok کلیک می کنیم.

اگر وارد ماشین مجازی خود شوید و وارد قسمت Network Connection شوید و اطّلاعات کارت شبکه­ی خود را مشاهده کنید، همانطور­که در شکل روبرو مشاهده می‌کنید، یک آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۳ به صورت اتوماتیک توسط سرویس DHCP کریو به این ماشین داده شده است و این ماشین دارای اینترنت شده است.

برای مشاهده­ی اطّلاعات این کلاینت در سرویس DHCP در کریو وارد DHCP شوید و بر روی کارت شبکه­ی Local به مانند شکل روبرو کلیک کنید، همانطور­که مشاهده می‌کنید، سیستم کلاینت ما به لیست اضافه شده است و IP آن هم ۱۹۲.۱۶۸.۵.۱۳ ست شده است و نام و مک آدرس کلاینت مورد نظر هم مشخّص شده است.

تا به این قسمت کریو را راه­اندازی کردیم و اینترنت را به کلاینت دادیم و توضیحاتی در مورد سرویس DHCP ارایه کردیم.

کتاب‌های جدید

کتاب آموزشی CCNP ENARSI 300-410
زبان فارسی
۱۲۲۲ صفحه
نسخه PDF

کتاب آموزشی CCNA 200-301
زبان فارسی
۷۱۵ صفحه
نسخه PDF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top