درس دهم – پروتکل IGRP

قبل از اینکه این بحث را شروع کنیم، در مورد Administrative Distance کمی صحبت می­کنیم؛ یک عدد مختص پروتکل‌های شبکه و شبکه‌های connected است. به جدول زیر نگاه کنید:

Administrative Distance، معیار و ملاکی است برای انتخاب یک پروتکل از بین پروتکل‌های مختلف در یک شبکه، مثلاً اگر به یک روتر از دو طرف اطلاعات برسد و یکی از این طرف‌ها Rip باAD 120 و طرف دیگر با IGRP  با AD 100 است. برای انتخاب یکی از این مسیرها، مسیری که AD پایین­تر دارد، انتخاب می‌شود (AD مخفف کلمه­ی Administrative Distance است) و اطلاعات را از همان مسیر دریافت می‌کند. AD مربوط بهstatic route که به صورت دستی وارد می‌کردیم ۱ است. در ادامه AD در شبکه را دست‌کاری می‌کنیم و کارهای مختلفی روی آن انجام می‌دهیم.

پروتکل IGRP (Interior Gateway Routing Protocol):

این پروتکل از دسته پروتکل‌های IGPs است و سازنده­ی آن شرکت سیسکو است. از نظر قدرت نسبت به پروتکل Rip خیلی کارآمدتر است. این پروتکل از دسته پروتکل‌هایDistance Vector است. اگر یادتان باشد در پروتکل Rip، حداکثر تعداد روترها یا همان Hop Count، ۱۵ تا بود، اما در IGRP این عدد به ۲۵۵ تغییر می‌کند و همین امر یکی از ویژگی‌های خوب این پروتکل محسوب می‌شود، اما به طور پیش‌فرض این عدد در این پروتکل ۱۰۰ است.

برای محاسبه­ی متریک این پروتکل باید کمی بیشتر کار کرد، یعنی مانند پروتکل Rip نیست که متریک از طریق تعداد روترهای سر راه تشخیص داده شود. در این پروتکل از پنج فاکتور برای محاسبه­ی متریک استفاده می‌کنند که به شرح زیر می­باشند.

  • Bandwidth
  • Delay
  • Load
  • MTU
  • Relibility

پروتکل IGRP به‌طور پیش‌فرض از فاکتورهای Bandwidth و Delay برای به دست آوردن بهترین مسیر استفاده می‌کند.

در مورد Bandwidth قبلاً باهم صحبت کردیم و گفتیم هر خط که Bandwidth بالاتری داشته باشد به‌عنوان بهترین مسیر انتخاب می‌شود که بالاتر بودن این فاکتور بستگی دارد به کابل و ادوات مختلف استفاده‌شده در شبکه.

در مورد Delay هم باهم صحبت کردیم که گفتیم بستگی به پورت استفاده­شده دارد که پورت‌های GigabiteEthernet، نسبت به پورت‌های FastEthernet از زمان پاسخ‌گویی کمتری برخوردار بودند که اگر در یک شبکه، BandWidth یکی باشد به زمان Delay نگاه می‌کنند که هر چه این زمان پایین­تر باشد، بهتر است. این دو فاکتور را در قسمت‌های قبل کتاب و با عنوان روش‌های انتخاب بهترین مسیر به صورت کامل توضیح دادیم.

Load، عددی بین ۰ تا ۲۵۵ است و اگر در انتخاب یک مسیر همه­ی فاکتورها ثابت باشند، مسیری انتخاب می‌شود که، عددی که load کمتری دارد و ترافیک کمی روی آن قرار دارد انتخاب می‌شود. همان‌طور که قبلاً گفتیم، پروتکل Rip روی حداکثر ۴ خط با متریک مساوی اطلاعات را تقسیم می‌کند و روی ۴ خط انتقال می­دهد که این کار هم توسط IGRP انجام می‌شود، اما لازم نیست دارای متریک یکسانی باشند، فقط با تعریف یک رنج که به آن variance می‌گویند، مسیرهای متفاوت با متریک‌های متفاوت می‌توانند در این load شرکت کنند و حداکثر ۶ خط می‌توانید استفاده کنیم.

Relibility یا اطمینان‌پذیری که بدین معنا است اگر یک خط همیشه UP باشد و مشکلی نداشته باشد، این خط از Relibility بالاتری برخوردار است و از این خط به ‌عنوان بهترین مسیر استفاده می‌شود، به شرطی که بقیه­ی فاکتورها ثابت باشد. این را هم اضافه کنیم که اگر یک خط Down شود و بعد Up شود، Relibility آن به نسبت خط‌های دیگر کاهش می‌یابد.

MTU به حداکثر اندازه­ی یک پکت بر روی یک خط است که هر چه آن خط بتواند پکت با اندازه­ی بیشتر را انتقال دهد، آن خط به‌عنوان بهترین مسیر استفاده می‌شود، اما در کل به‌ندرت استفاده می‌شود.

راه‌اندازی پروتکل IGRP:

این کار را با یک مثال انجام می‌دهیم:

در این مثال ۳ تا روتر به همراه دو PC را به هم متصل کردیم و به پورت‌های آن‌ها، طبق شکل IP داده‌ایم. حالا می‌خواهیم پروتکل IGRP را روی هر یک از روترها راه‌اندازی کنیم.

وارد روتر R1 شده و در مد Global دستور زیر را وارد کنید:

Router(config)# Router IGRP 100

دستور Router در تمام روتینگ پروتکل‌ها ثابت است. بعدازآن، نام پروتکل که IGRP است و بعد، شماره­ی AS را وارد می‌کنیم. شماره­ی ۱۰۰ چیست؟

این شماره مربوط به شماره­ی Autonomous System است و روترهایی که دارای این شماره هستند، باهم داخل یک اتاق هستند و باهم ارتباط برقرار می‌کنند. به شکل زیر توجه کنید:

همان‌طور که در شکل می‌بینید همه­ی این روترها در AS 100 قرار دارند و باهم در ارتباط هستند. توجه داشته باشید که این شماره می‌تواند بین ۱ تا ۶۵۵۳۵ باشد:

Router(config)# router igrp ?

<1-65535> Autonomous system number

به هر یک از روترها وارد شوید و Network های آن را تعریف کنید:

Router0(config)# Router igrp 100

Router0(config-Router)# network 172.16.1.0

Router0(config-Router)# network 172.16.3.0

در روترهای بعدی همین کار را انجام دهید و فقط Network های Connected مربوط به هر روتر را وارد کنید.

برای اینکه بفهمیم که روترهایی که پروتکل IGRP روی آن‌ها اجرا شده است، چه آپدیت­هایی به هم می‌فرستند از دستور زیر در مد privileged استفاده می­کنیم:

Router# debug  ip  igrp  events

با این دستور، کل اطلاعات پروتکل IGRP پشت سر هم به صورت اتوماتیک نمایش داده می‌شود.

Router#debug ip igrp transactions

این دستور آپدیت‌های بین دو روتر که پروتکل IGRP روی آن‌ها اجرا شده است را نمایش می‌دهد.

برای غیرفعال کردن هر دو دستور از فرمان No Debug All استفاده کنید، البته با اجرای این دستور تمام دستوراتی که با debug نوشته‌ شده‌اند، غیرفعال می‌شوند.

برای محاسبه­ی Bandwidth باید از فرمول زیر استفاده کنید:

در فرمول بالا، حرف K را مشاهده می‌کنید که برای اینکه آن‌ها را پیدا کنیم باید از دستور Show ip protocol استفاده کنیم.

Router#show ip protocol

Routing Protocol is “Eigrp  ۱۰۰ “

  Outgoing update filter list for all interfaces is not set

  Incoming update filter list for all interfaces is not set

  Default networks flagged in outgoing updates 

  Default networks accepted from incoming updates

  EIGRP metric weight K1=1, K2=0, K3=1, K4=0, K5=0

  EIGRP maximum hopcount 100

  EIGRP maximum metric variance 1

Redistributing: eigrp 100

  Automatic network summarization is in effect 

  Automatic address summarization:

  Maximum path: 4

  Routing for Networks: 

     ۱۹۲.۱۶۸.۱.۰

     ۱۹۲.۱۶۸.۲.۰

  Routing Information Sources: 

    Gateway         Distance      Last Update

Distance: internal 90 external 170

Router#

نکته­ی بسیار مهم: این پروتکل توسط سیسکو از نسخه­ی IOS 12.3 به بعد، جای خود را به پروتکل Eigrp داده و از دنیای پروتکل‌ها خداحافظی کرده است.

تایمرها در پروتکل IGRP:

Update Timer:

در این پروتکل زمان ارسال کل جدول روتینگ برای روترهای مجاور ۹۰ ثانیه است که به این آپدیت،Priodic Update می‌گفتیم.

Invalid timers:

این تایمر به صورت پیش‌فرض، سه برابر Update Timer است که سه برابر Update Timer می‌شود، ۲۷۰ ثانیه.

Holddown timers:

این تایمر هم، سه برابر تایمر Update Timer است و به ­علاوه ۱۰ ثانیه بیشتر از آن، یعنی در کل ۲۸۰ ثانیه.

Flush timers:

این تایمر که برای حذف یک شبکه از جدول روتینگ استفاده می‌شود، ۷ برابر تایمر Update Timer است که در کل می‌شود، ۶۳۰ ثانیه است.

پروتکل‌های Link State:

این نوع پروتکل، یک ویژگی عمده دارند و آن‌هم این است که تصویر کلی از شبکه یا همان گراف کامل از شبکه را دارند، یعنی هر روتر دارای پروتکل‌های Link State خود را به ‌عنوان ریشه­ی درخت و بقیه را به ‌عنوان شاخه و برگ حساب می‌کند، اما بدون دور است و به‌این‌ترتیب یک تصویر کلی از شبکه را دارد و از روی همین گراف، بهترین و کوتاه‌ترین مسیر تا شبکه­ی دیگر را محاسبه و انتخاب می‌کند. به شکل زیر توجه کنید:

در این شکل، روتر R1 با استفاده از گراف از نقشه­ی کل شبکه خبر دارد و بر طبق همین نقشه به بهترین مسیر دست پیدا می‌کند، شاید کمی گیج‌کننده باشد، اما در ادامه، کاملاً با این پروتکل‌ها آشنا می‌شویم، پروتکلی که در این دسته قرار دارند، OSPF(Open Shortest Path First) است که به صورت مفصل روی این پروتکل بحث خواهیم کرد.

پروتکل‌ها از نوع Link State از سه جدول تشکیل شده‌اند:

  • Routing Table
  • Link state Data-base
  • Neighbor Table

در روترهایی که این نوع پروتکل‌ها اجرا می‌شوند، ۳ جدول داخل آن‌ها تشکیل می‌شود که در جدول اول که Neighbor  است، اطلاعات شبکه‌های روترهای مجاور در آن ثبت می‌شود و بعد از آن این جدول به صورت آپدیت به روترهای دیگر فرستاده می­شود و تشکل جدول Link Sate Data-Base می‌دهند. بعد از آن الگوریتم بهترین مسیر با عنوان SPF که مخفف Shortest Path First است، اجرا می‌شود و شبکه را به صورت یک درخت بدون دور درمی‌آورد و بهترین مسیر را به صورت روش‌های خاصی پیدا می‌کند.

پروتکل‌های OSPF و ISIS از دسته پروتکل Link state هستند.

پروتکل‌های Hybrid:

این دسته از پروتکل‌ها از دو ویژگی پروتکل‌های بالا استفاده می‌کند، یکی اینکه از کل اطلاعات شبکه به صورت درخت بدون دور خبر دارد، مانند پروتکل Link state و از روتر مجاورش، اطلاعات شبکه­ی غیر محلی را دریافت می‌کند و از روتر مورد نظر تا شبکه­ی مورد نظر از یک بردار خطی استفاده می‌کند، مانند پروتکل‌های Distance Vector. از جمله­ی این پروتکل‌ها که در این گروه قرار دارد، پروتکل Eigrp است که با هم آن را بررسی می­کنیم.

 

کتاب‌های جدید

کتاب آموزشی CCNP ENARSI 300-410
زبان فارسی
۱۲۲۲ صفحه
نسخه PDF

کتاب آموزشی CCNA 200-301
زبان فارسی
۷۱۵ صفحه
نسخه PDF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top