درس بیست و سوم – کار با EtherChannel در سیسکو

شما مدیر یک شبکه­ ی بسیار بزرگ هستید و از کار افتادن شبکه، حتی برای چند لحظه هم برای شما مشکل‌ساز خواهد بود، برای همین شما باید از روش‌هایی استفاده کنید تا در زمانی که یک مشکل برای یک کابل ایجاد شود، کل شبکه از رده خارج نشود.

برای اتصال ۲ سوئیچ به هم از چند خط استفاده کنید که اگر یکی یا دو تا از این خط­ها از کار افتاد، سوئیچ به کار خود روی خط‌های دیگر ادامه دهد؛ برای این کار از EtherChannel استفاده ‌کنید، برای انجام این کار دو سوئیچ به لیست اضافه کنید و ۴ کابل را به این سوئیچ‌ها، مانند شکل زیر متصل کنید:

همان‌طور که در شکل مشاهده می‌کنید، ۴ کابل به هر دو سوئیچ متصل شده است، اما به خاطر ایجاد Loop، الگوریتم STP فعال‌شده و فقط از یک کابل برای ارتباط با سوئیچ روبرو استفاده کرده است. برای حل چنین مشکلی باید به الگوریتم STP بگوییم که این ۴ کابل را به صورت یک کابل مشاهده کند، لذا ازEtherChannel  استفاده می‌کنیم.

Etherchannel با ایجاد گروه از پورت‌های مورد نظر باعث می‌شود که چند پورت به صورت یک پورت نمایش داده شود. با این کار باعث ایجادRedundancy  در سوئیچ شده و با قطع شدن یکی از کابل‌ها سوئیچ به کار خود ادامه می‌دهد. این نکته را هم توجه داشته باشید که Etherchannel روی روترها و سرورها هم کارایی دارد.

برای ایجاد EtherChannel چه کاری باید انجام دهیم؟

  • پورت‌ها باید یا به صورتFull Duplex و یا به صورت Half Duplex باشند.
  • پورت‌ها باید یک نوع داشته باشند، یعنی همگی Fast Ethernet باشند.
  • پورت‌ها از سرعت یکسانی برخوردار باشند.
  • همگی عضو یک VlAN باشند.
  • همگی Trunk باشند که در صورت Trunk بودن، باید در یک Native VLAN قرار داشته باشند.

پروتکل‌های EtherChannel:

برای ارتباط دو سوئیچ به روش EtherChannel، باید پروتکل‌های مربوط به آن را معرفی کنیم تا دو سوئیچ بتوانند باهم صحبت کنند.

PAgP (Port Aggregation Protocol):

پروتکل PAgP که از ساخته‌های سیسکو است، برای ارتباط دو سوئیچ که EtherChannel روی آن‌ها اجرا شده است، به کار می‌رود. این پروتکل به دو صورت تنظیم می‌شود؛ اگر به صورتDesirable  روی سوئیچ اجرا شود به سوئیچ‌های مقابل خود، تقاضای ایجاد Etherchannel می‌دهد، البته به صورت پیش‌فرض بر روی Auto قرار دارد.

LACP (Link Aggregation Control Protocol):

پروتکل LACP می‌تواند ۱۶ پورت را در یک Etherchannel قرار دهد که در یک زمان از ۸ عدد آن استفاده می‌کند و ۸ پورت دیگر به حالت Standby می­رود و هنگامی­که یکی از آن‌ها با مشکل مواجه شد، این پورت‌ها جایگزین آن‌ها می‌شوند.

این پروتکل به دو صورت تنظیم می‌شود؛ اگر Active باشد به سوئیچ مقابل خود، تقاضای ایجاد Etherchannel را می‌فرستد و اگر Passive باشد، منتظر می‌ماند و فقط گوش می­کند.

ایجاد EtherChannel با یک مثال:

دو سوئیچ به صفحه اضافه کنید و به صورت زیر به هم متصل کنید:

در مرحله­ ی اول، باید وارد هر ۴ پورت به طور هم­زمان شویم؛ برای این کار وارد سوئیچ ۱ می­شویم و دستور زیر را وارد می­کنیم:

Switch(config)# int range fastEthernet 0/1 - 4
Switch(config-if-range)#

با دستور int range fastethernet 0/1 – 4 در یک زمان، وارد ۴ پورت شدیم و می‌توانیم این ۴ پورت را به صورت هم‌زمان کنترل کنیم. بعد از این کار، نوبت به تعریفEtherchannel  می‌رسد. برای تعریف EhterChannel، باید از دستور Channel-Group استفاده کنیم.

Switch(config-if-range)#channel-group ?
<1-48>  Channel group number

با واردکردن دستور Channel-group و قرار دادن علامت سؤال به شما تعداد Channel-group که می‌توانید ایجاد کنید را نمایش می‌دهد که در این قسمت، شماره­ی یک را انتخاب می‌کنیم و در ادامه، دستور Mode را قرار می‌دهیم و بعد، علامت سؤال که به شما انواع روش‌های ایجادChannel-Group  را نمایش می‌دهد.

Switch(config-if-range)#channel-group 1 mode ?

  active        Enable LACP unconditionally

  auto           Enable PAgP only if a PAgP device is detected

  desirable   Enable PAgP unconditionally

  on              Enable Etherchannel only

  passive      Enable LACP only if a LACP device is detected

در قسمت بالا، انواع مدهای ایجاد channel-Group را مشاهده می‌کنید که مدهایActive و Passiveباهم کار می‌کنند و مدهایAuto  و  Desirableباهم کار می‌کنند و مد On به صورت جدا کار می‌کند.

کار با مدهایActive  و passive:

نکته­ ی مهم: قبل از ایجاد مد Active، این نکته را در نظر داشته باشید که زمانی­که Active فعال شود، شروع به Negotiation  یا مذاکره می‌کند که اگر کسی به وی جواب ندهد، Shutdown می‌شود و از کار می‌افتد، پس سعی کنید اول از Passive استفاده کنید، چون بچه­ی ساکتی است و کاری انجام نمی‌دهد و بعدازآن از Active استفاده کنید.

SW1(config)# int  rang  f0/1 - 4
SW1(config-if-range)# channel-group 1 mode passive

وارد سوئیچ ۲ می‌شویم و دستور زیر را وارد می‌کنیم:

SW2(config)# int rang fa 0/1 - 4
SW2(config-if-range)# channel-group 1 mode active

بعد از این کار، دو سوئیچ بر روی ۴ خط کار می‌کنند که در شکل زیر این موضوع را مشاهده می‌کنید.

کار با مدهایAuto  و desirable:

مانند روش قبلی است که در یکی از سوئیچ‌ها از Auto و در طرف دیگر ازdesirable  استفاده کنید.

کتاب‌های جدید

کتاب آموزشی CCNP ENARSI 300-410
زبان فارسی
۱۲۲۲ صفحه
نسخه PDF

کتاب آموزشی CCNA 200-301
زبان فارسی
۷۱۵ صفحه
نسخه PDF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top