درس بیست و دوم – آپدیت کردن ESXi

در مدت زمان مشخصی شرکت‌های ارائه دهنده نرم‌افزار به خاطر ارتقاء نرم‌افزار خود و رفع ایراداتی که از آن گرفته می‌شود تصمیم به ارائه آپدیت نرم‌افزار یا ارائه نسخه جدید آن می‌کنند که می‌تواند با سیستم شما همخوای بهتر و کارایی خوبی داشته باشد و ایرادات فنی و امنیتی آن را برطرف کند.

تذکر مهم: قبل از اینکه سیستم‌عامل ESXi را آپدیت کنید بهتر است از همه ماشین‌های مجازی یک پشتیبان تهیه کنید، که بهترین نرم‌افزار پشتیبانی هم Veeam می‌باشد که آموزش کامل آن را می‌توانید از کتاب Sharepoint 2016 بنده که در سایت موجود است دریافت کنید.

برای انجام آپدیت می‌توانید به صورت مستقیم از خود سایت VMware عملیات دانلود را انجام دهید و یا از سایت‌های ایرانی مانند digiboy.ir استفاده کنید.

برای دانلود آخرین آپدیت در این تاریخ که ورژن ۶.۷ آن است، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

http://ddl2.digiboy.ir/vmware/6.7/VMware-ESXi-6.7.0-8169922-depot.zip

توجه داشته باشید فایل آپدیت باید با نسخه نصب شده بر روی سرور فیزیکی یا مجازی یکی باشد تا با مشکلی روبرو نشوید مثلاً برای سرور‌های HP باید نسخه مربوط به آن را دانلود کنید.

 در این صفحه بر روی Upload کلیک کنید و فایل مورد نظر را در Datastore آپلود کنید.

بعد از آپلود فایل باید از طریق SSH به سرور ESXi متصل شد که همانطور در قسمت قبل بررسی کریدم این کار را از طریق نرم‌افزار Putty انجام می‌دهیم.

بعد از متصل شدن از طریق Putty دستور زیر را در آن اجرا کنید.

esxcli software vib install -d “/vmfs/volumes/datastore1/update-from-esxi6.7-6.7_update02.zip”

در دستور بالا باید به جای datastore1 نام DataStore خود را که فایل آپدیت را در آن کپی کردید بنویسید و در قسمت قرمز رنگ باید نام فایل خود را وارد کنید و دستور را به مانند شکل روبرو اجرا کنید.

بعد از اجرای کامل دستور، سرور ESXi را یک بار Restart کنید تا آپدیت جدید بر روی آن اعمال شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید ESXi به ورژن ۶.۷ آپدیت شده است.

روش دیگری هم برای آپگرید کردن ESXi وجود دارد و آن هم استفاده از فایل اصلی که همان ISO باشد و بوت کردن آن در ESXi.

برای دانلود فایل ISO می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

http://ddl2.digiboy.ir/vmware/6.7/VMware-VMvisor-Installer-6.7.0-8169922.x86_64.iso

بعد از دانلود آن را بر روی DVD یا فلش به صورت بوت قرار دهید و از روی سرور Boot کنید، توجه داشته باشید این کار را باید بر روی سروری که ESXi 6.5 نصب است انجام دهید، در این صفحه بر روی Enter فشار دهید.

در این صفحه بر روی F11 فشار دهید.

در این صفحه هارد دیسکی را انتخاب کنید که نسخه قبلی ESXi بر روی آن قرار دارد و بعد بر روی Enter فشار دهید.

در این صفحه سه گزینه به شما نمایش داده می‌شود که گزینه‌ی اول برای آپگرید کردن ESXi قدیمی به ورژن جدید است، گزینه‌ی دوم برای حذف ESXi قبلی و نصب ESXi جدید با این تفاوت که اطلاعات Datastore قبلی حذف نمی‌شود و به ESXi جدید انتقال داده خواهند شد، گزینه‌ی سوم هم برای حذف کامل ESXi قبلی به همراه تمام اطلاعاتی که در DataStore آن قرار داشت، توجه داشته باشید گزینه‌ی سوم مهم است و باید احتیاط کنید، چون با انتخاب آن هر چیزی که در Datastore قرار داشته باشد پاک خواهد شد.

بعد از انتخاب گزینه‌ی اول این صفحه ظاهر خواهد شد که باید بر روی F11 برای آپگرد شدن فشار دهید.

همانطور که مشاهده می‌کنید نسخه ۶.۷ آپدیت شده و باید سرور را Restart کنید تا تنظیمات اعمال شود.

روش دیگری برای آپدیت بسته‌های ESXi وجود دارد و آن هم این است که به مانند شکل بالا باید وارد Manage شوید و از تب Packages بر روی Install update کلیک کنید، توجه داشته باشید که پسوند این نوع فایل VIB و باید از طریق یک آدرس اینترنتی صدا زده شود، در صورت نیاز این موضوع را هم بررسی خواهیم کرد.

پس در این بخش یاد گرفتیم که چگونه ESXi خود را به ورژن بالاتر آپدیت کنیم، همانطور که گفتیم قبل از هر کاری باید یک پشتبان از کل اطلاعات هارد دیسک موجود در سرور ESXi تهیه کنید تا مشکلی بعد از آپگرید کردن پیش نیاید.

در این صفحه دو نسخه به شما نمایش داده خواهد شد که نسخه اولیه آن ۶.۵ و نسخه‌ای که آپدیست شده است ۶.۷ است، اگر به کلمه Default توجه کنید مشخص است که نسخی فعلی که بر روی ESXi فعال است ۶.۷ می‌باشد، برای برگشت به نسخه ۶.۵ باید کلمه Y را بر روی صفحه کلید فشار دهید.

همانطور که مشاهده می‌کنید ESXi به ورژن ۶.۵ برگشت کرده است.

 

 

کتاب‌های جدید

کتاب آموزشی CCNP ENARSI 300-410
زبان فارسی
۱۲۲۲ صفحه
نسخه PDF

کتاب آموزشی CCNA 200-301
زبان فارسی
۷۱۵ صفحه
نسخه PDF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top