درس اول – نصب و راه‌اندازی ویندوز سرور ۲۰۱۲

حداقل سخت‌افزار موردنیاز برای نصب ویندوز سرور ۲۰۱۲

 حداقل سخت­افزار موردنیاز برای راه‌اندازی Windows Server 2012 R2 به‌صورت زیر است:

 همان­طور که مشاهده می­کنید، حداقل سخت‌افزار موردنیاز برای این ویندوز مشخص‌شده است که مشخصاً نمی­تواند سخت‌افزار خوبی برای اجرای ویندوز و سرویس­های آن باشد، اما حداقل می­تواند ویندوز سرور ۲۰۱۲ را اجرا کند.

سخت‌افزار مناسب برای Windows Server 2012 R2:

 سخت‌افزاری که در شکل بالا لیست شده است، می­تواند سخت افزار مناسبی برای اجرای ویندوز سرور باشد.

برای شروع باید ویندوز سرور را از سایت مایکروسافت دانلود کنیم و آن را طبق روش زیر نصب و پیکربندی کنیم. بعد از دانلود، فایل موردنظر با پسوند ISO است که شما می­توانید آن را روی DVD قرار دهید و از آن در سیستم واقعی خود استفاده کنید و یا می­توانید از آن به‌صورت یک سیستم مجازی در نرم‌افزار VMware 10 و یا سرویس Hyper-V و یا سرور مجازی ESX و … استفاده کنید.

 تمام سیستم­ها در این کتاب، بر روی سرویس مجازی‌سازی Hyper-V اجرا می­شوند که آموزش این سرویس را می­توانید از این قسمت دانلود کنید.

شروع نصب ویندوز سرور ۲۰۱۲:

 ویندوز سرور را اجرا می­کنیم تا صفحه‌ی اول آن به‌صورت شکل روبرو ظاهر شود، در این صفحه مانند شکل، زبان موردنظر و نوع آن را مشخص کنید و بر روی Next کلیک کنید.

 در این قسمت، بر روی Install now کلیک کنید تا وارد صفحه‌ی نصب شویم. در پائین همین صفحه گزینه Repair Your Computer وجود دارد که این گزینه، زمانی به کار شما می­آید که بخواهید ویندوز قبلی خود را تعمیر کنید.

در این قسمت، سریال ویندوز سرور ۲۰۱۲ را وارد کنید و بر روی Next کلیک کنید. توجه داشته باشید این سریال با محدودیت زمانی است و فقط برای نصب ویندوز استفاده می­شود.

 در این قسمت، دو گزینه وجود دارد که نوع سیستم‌عامل و ورژن آن را مشخص می­کند، گزینه‌ی اول Server Core است که تمام اجزا به‌صورت دستور اجرا خواهد شد؛ یعنی برای استفاده از این قسمت باید دستورات ویندوز سرور را آموخته باشید.

   در گزینه‌ی دوم که Server with a GUI است تمام اجزای ویندوز به‌صورت گرافیکی است در این قسمت، همین گزینه را انتخاب و بر روی Next کلیک کنید.

 در این صفحه، قرارداد نامه‌ی مربوط به ویندوز سرور ۲۰۱۲ را مطالعه کنید و اگر مشکلی ندارید، تیک گزینه‌ی I accept the license terms را انتخاب و بر روی Next کلیک کنید.

   در این صفحه، دو گزینه را مشاهده می­کنید که گزینه اول، زمانی استفاده می­شود که بخواهید ویندوز قبلی خود را که روی سرور قرار دارد به همراه نرم­افزارهای آن حفظ کنید و فقط ویندوز قبلی آپدیت شود ولی در گزینه دوم می­توانید ویندوز جدید خود را روی سرور نصب کنید. روی گزینه‌ی دوم کلیک کنید تا شکل بعد ظاهر شود.

در این قسمت، درایو موردنظر خود را برای نصب ویندوز انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید. توجه داشته باشید که گزینه‌هایی در زیر درایو­ها قرار دارد که برای Format, Delete و… استفاده می­شود.

در حال نصب….

 این قسمت، بسته به سیستم شما بین ۱۰ تا ۲۵ دقیقه به طول خواهد انجامید.

   در این قسمت، رمز عبور را برای مدیریت ویندوز سرور خود وارد کنید، سعی کنید رمز عبور را به‌صورت پیچیده به‌مانند Test@12345 وارد کنید که ترکیبی از عدد، حروف و علائم است. بعد از واردکردن رمز بر روی Finish کلیک کنید. 

با مشاهده صفحه‌ی مقابل، کار نصب ویندوز سرور به اتمام رسیده است و حالا باید وارد ویندوز سرور شویم و تنظیمات اولیه را انجام دهیم. برای ورود به ویندوز، بر روی کلید ترکیبی Ctrl + Alt + Delete را فشار دهید تا شکل بعد ظاهر شود.

 در این قسمت، رمز عبوری که در بخش قبلی وارد کردیم را اینجا وارد می­کنیم و بر روی Enter فشار می­دهیم تا وارد سرور ۲۰۱۲ شویم.

   بعد از ورود به ویندوز سرور ۲۰۱۲، سرویس Server Manager به‌صورت خودکار در زمان ورود به ویندوز اجرا می­شود. در این سرویس، کل اطلاعات مربوط به ویندوز سرور قرار دارد مانند Services Features, Local Servers و … که باهم در این کتاب، تمام آن­ها را بررسی خواهیم کرد. برای شروع تنظیمات بر روی Configure this local server به‌مانند شکل زیر کلیک می­کنیم.

 در این قسمت، می­خواهیم تنظیمات اولیه‌ی سرور را انجام دهیم. اولین کاری که در این قسمت انجام می­دهیم، تغییر نام سرور است که مانند شکل بر روی نام سرور خود کلیک می­کنیم تا شکل بعد ظاهر شود.

   در این شکل، برای تغییر نام سرور بر روی Change کلیک می­کنیم تا شکل زیر ظاهر شود.

در این شکل و در قسمت Computer name نام سرور خود را وارد و بر روی ok کلیک کنید. قسمت Workgroup و Domain را بعداً بررسی خواهیم کرد.

 بعد از کلیک بر روی ok شکل مقابل ظاهر می­شود که باید بر روی Restart Now کلیک کنید تا سیستم Restart شود و تنظیمات اعمال شود.

بعد از ورود به ویندوز، دوباره وارد Server Manager می­شویم و بر روی Configure this local server کلیک می­کنیم تا شکل مقابل ظاهر شود، همان­طور که در این شکل مشاهده می­کنید، نام سرور تغییر کرده است. مرحله‌ی بعد خاموش کردن Firewall سرور است که برای این کار روی Public: on کلیک کنید.

   در این صفحه، برای اینکه Firewall را خاموش‌کنیم، بر روی Turn Windows Firewall on or off در سمت چپ صفحه کلیک کنید.

 در این قسمت، به‌مانند شکل Turn Off Windows Firewall را انتخاب کنید و بر روی ok کلیک کنید.

 بعدازاین کار Firewall خاموش خواهد شد که این کار ازنظر امنیتی جالب نخواهد بود. در ادامه، نحوه‌ی کار با آن را بررسی خواهیم کرد.

   همان­طور که مشاهده می­کنید، Firewall خاموش شده است. البته باید صفحه را Refresh کنید تا تغییرات اعمال شود، بعدازاین کار نوبت به فعال‌سازی Remote Desktop است تا بتوانیم از راه دور به سیستم

متصل شویم، بر روی Disabled کلیک کنید تا شکل بعد ظاهر شود.

در این قسمت بر روی Allow remote connections.. کلیک کنید تا دسترسی از راه دور، توسط سرویس Remote Desktop فعال شود. توجه داشته باشید با کلیک بر روی Select Users می­توانید کاربر موردنظر خود را به لیست کاربران دارای مجوز ورود از راه دور اضافه کنید.

بر روی ok کلیک کنید تا به صفحه‌ی Service Manager برگردیم.

   گزینه‌ی بعدی، یعنی NIC Teaming که برای استفاده از چند کارت شبکه برای تقسیم بار شبکه بر روی چند خط است که فعلاً با این موضوع کاری نداریم.

گزینه­ی بعدی که وجود دارد تنظیم IP Address کارت شبکه موردنظر است که برای این کاربر روی IPv4 address assigned… کلیک می­کنیم تا شکل روبرو ظاهر شود.

 همان­طور که در شکل روبرو مشاهده می­کنید باید بر روی کارت شبکه موردنظر خود کلیک راست کنید و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید تا شکل بعد ظاهر شود.

 در این قسمت از لیست موجود، در ابتدا تیک گزینه‌ی Internet Protocol Version 6 را بردارید و بعد بر روی Internet Protocol Version 4 کلیک کنید و بر روی Properties کلیک کنید تا شکل بعد ظاهر شود.

   در این صفحه و در قسمت IP Address می­توانید IP به شماره‌ی ۱۹۲.۱۶۸.۱۰.۳۰ را وارد کنید و در قسمت Subnet Mask باید ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۰ را وارد کنید و در قسمت DNS که درباره‌ی این سرویس در بخش­های بعدی کتاب بحث خواهیم کرد شماره‌ی ۱۹۲.۱۶۸.۱۰.۳۰ را وارد می­کنیم.

بر روی ok کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شود.

بعد از تنظیم کردن IP Address به قسمت Update مراجعه می­کنیم که برای تنظیم قسمت Update باید بر روی Not Configured کلیک کنید تا شکل بعد ظاهر شود.

   در این صفحه از سمت چپ، بر روی Change Settings کلیک کنید.

   در این قسمت، گزینه‌های مختلفی را مشاهده می­کنید، اگر می­خواهید آپدیت به‌صورت خودکار در زمان متصل شدن به اینترنت، دانلود و نصب شود، گزینه‌ی اول را انتخاب کنید و یا اگر می­خواهید به‌صورت دستی، آپدیت موردنظر خود را انتخاب کنید، گزینه‌ی دوم و سوم را انتخاب کنید و اگر نمی­خواهید آپدیتی صورت گیرد بر روی Never Check for …. کلیک کنید و بعد بر روی ok کلیک کنید تا تنظیمات موردنظر اعمال شود.

 در قسمت بعد، گزینه‌ای با عنوان Windows Error Reporting وجود دارد که این گزینه، برای ارسال اطلاعات و مشکلات ویندوز سرور شما به سایت مایکروسافت است که برای فعال کردن آن بر روی off کلیک کنید تا شکل بعد ظاهر شود.

در این صفحه، چهار گزینه وجود دارد که گزینه‌ی اول، برای ارسال اطلاعات با جزئیات به سایت مایکروسافت است. گزینه‌ی دوم، برای ارسال اطلاعات بدون جزئیات و با جمع‌بندی کامل است. گزینه‌ی سوم، در هنگام ارسال از شما سؤال خواهد کرد و گزینه‌ی آخر، برای غیرفعال کردن آن به کار خواهد رفت. بر روی ok کلیک کنید.

   قسمت بعدی که باید باهم بررسی کنیم گزینه‌ی Customer Experience improvement Program است که به‌مانند قسمت قبلی اطلاعات کاملی از سیستم شمارا تهیه و در یک فایل بسته‌بندی می­کند و به سایت مایکروسافت ارسال خواهد کرد که برای فعال کردن آن بر روی Not particIPating کلیک کنید.

در این شکل برای فعال کردن CEIP بر روی Yes, I want to particIPate in the CEIP کلیک کنید و بعد بر روی ok کلیک کنید.

 در کل سعی کنید این قسمت و قسمت قبلی را در صورت کرک بودن ویندوز خود فعال نکنید.

   قسمت بعدی که در این شکل وجود دارد، گزینه‌ی Time Zone است که این قسمت را در هنگام نصب باهم تنظیم کردیم. اگر تنظیمات شما با مشکل مواجه شده است، باید بر روی منطقه‌ی موردنظر خود کلیک کنید و در شکل بازشده، منطقه‌ی خود را انتخاب کنید.

   در قسمت Product ID، گزینه‌ی Not activated قرار دارد که نشان می­دهد این ویندوز فعال نشده است، برای فعال کردن ویندوز، بر روی Not activated کلیک کنید تا شکل زیر ظاهر شود.

 در این قسمت باید سریال اصلی ویندوز سرور ۲۰۱۲ را وارد کنید تا ویندوز به‌صورت کامل فعال شود.

 بعد از اتمام کار یک‌بار سیستم را Restart کنید تا تنظیمات به‌درستی اعمال شود.

   بعد از اعمال تغییرات بالا از سمت چپ به‌مانند شکل روبرو، بر روی Dashboard کلیک می­کنیم که در این قسمت، گزینه‌های مختلفی مانند Add Roles and Features وجود دارد که برای نصب Feature ها مورداستفاده قرار می­گیرد، در ادامه با قسمت­های مختلف آن آشنا خواهیم شد.

کتاب‌های جدید

کتاب آموزشی CCNP ENARSI 300-410
زبان فارسی
۱۲۲۲ صفحه
نسخه PDF

کتاب آموزشی CCNA 200-301
زبان فارسی
۷۱۵ صفحه
نسخه PDF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top