درس اول – مجازی سازی  (Virtualization) چیست

اصولاً مجازی‌سازی برای ایجاد یک نمونه مجازی یا غیر واقعی از یک سیستم سخت‌افزاری به کار گرفته می‌شود که این موضوع باعث پیشرفت در کار و جلوگیری از اتلاف هزینه خواهد شد، در کل مجازی‌سازی برای یک سازمان و مدیر شبکه آن بسیار بسیار ضروری خواهد بود.  در زیر ویژگی‌های مجازی‌سازی را مشاهده می‌کنید:

  • کاهش هزینه خرید تجهیزات سخت‌افزاری.
  • متمرکز‌سازی سرور‌ها در یک مکان.
  • کاهش هزینه‌های جاری نظیر برق، نگهداری، تعمیرات.
  • کاهش گرمای تولیدی توسط دستگاه‌ها که به علت مجازی‌سازی به جای استفاده از چند سرور واقعی از یک سرور استفاده میشود.
  • عدم نیاز به فضای زیاد به نسبت حالت اولیه که چندین سرور در یک فضا قرار می‌گرفت.
  • استفاده از بیشترین ظرفیت تجهیزات سخت‌افزاری.
  • جابجایی راحت با استفاده از نرم‌افزار‌هایی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • پشتیبان‌گیری راحت از اطلاعات توسط VCenter و نرم‌افزار Veeam
  • تسریع امور به خاطر وجود بالقوه دستگاه‌ها و عدم نیاز به صرف زمان برای خرید، نصب و آماده‌سازی.
  • امکان تنظیم و نصب سرورها و تجهیزات مجازی با استفاده از الگو و کپی برداری.

انواع مجازی‌سازی ها در شبکه

اگر فکر میکنید که مجازی‌سازی فقط و فقط برای ماشین مجازی است سخت در اشتباه هستید، بلکه در نوع‌های دیگری هم استفاده می‌شود که در زیر لیست آنها را مشاهده می کنید.

مجازی سازی سرور (Server Virtualization)

به جای خرید چندین سرور فقط یک سرور قدرتمند خریداری می‌شود و سیستم‌عامل‌های مجازی‌سازی یا در اصطلاح hypervisor بر روی آنها نصب می‌شود و بسته به قدرت سخت‌افزاری سرور مورد نظر می‌توانید چندین سرور مجازی را بر روی آن ایجاد و برای کار‌های گوناگون استفاده کنید، با انجام این کار هزینه‌ها کاهش می‌یابد، امنیت اطلاعات افزایش پیدا می‌کند، هزینه‌ی پشتیبانی از سرور‌ها کاهش پیدا می‌کند و چندین کار مهم دیگر که با مجازی‌سازی انجام می‌شود.

تذکر: سعی کنید بعد از خواندن این کتاب و فراگیری کامل بحث مجازی‌سازی همه‌ی سرور‌های خود را به مجازی تبدیل کنید و بعد از آن تاثیر آن را در سازمان و مدیریت خود مشاهده کنید.

مجازی‌سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization)

 

هر کاربر دارای یک سیستم Thin client است و این سیستم کوچک و کم هزینه از طریق کارت شبکه و آدرس IP به سرور مجازی و ماشینی که برای این کاربر ایجاد شده متصل می‌شود و به این ترتیب بدون آنکه کاربر متوجه شود وارد سیستم‌عامل خود می‌شود و با آن کار می‌کند، یک ویژگی مهم این کار این است که همه اطلاعات کاربر بر روی سرور قرار دارد و از این طریق مدیر می‌تواند به راحتی این اطلاعات را کنترل و از آنها پشتبان تهیه کند، با انجام این روش هزینه‌های سخت‌افزاری و انسانی سازمان به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

مجازی‌سازی نرم‌افزار (Application Virtualization)

 

در این مدل از مجازی‌سازی‌ها بر روی یک یا چند سرور نرم‌افزارهای مورد استفاده کاربران مانند نرم‌افزار‌های مالی نصب می‌شود و به صورت مجازی با کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود، برای اجرای این نرم‌افزار‌‎ها یک نرم‌افزار Agent که مربوط به همان نرم‌افزار مجازی‌سازی است بر روی سیستم کاربر نصب می‌شود و بعد از آن کاربر با آدرس مشخص شده و از طریق وب می‌تواند به نرم‌افزارهای به اشتراک گذاشته شده دست پیدا کند، از مزایای آن می‌توان به پشتبانی دقیق از نرم‌افزار، متمرکز شدن آن، اجرای نرم‌افزار در هر سیستم با سخت‌افزار پائین و دیگر ویژگی‌هایی که انشاالله در درس‌های آینده به آن میرسیم.

 مجازی‌سازی ذخیره‌ساز‌ها (Storage Virtualization)

در این قسمت می‌توانید یک هارد دیسک فیزیکی را به چندین دیسک مجازی تقسیم کنید و بر روی آن اطلاعات قرار دهید، با استفاده از این سرویس به صورت کاملاً بهبود یافته می‌توانید از اطلاعات خود استفاده کنید، پشتیبان تهیه کنید و حتی می‌توانید در SAN هم این نوع مجازی‌سازی‌ را پیاده‌سازی کنید.

مجازی‌سازی شبکه (Network Virtualization)

به صورت خلاصه مجازی‌سازی شبکه را می‌توان به عنوان تکنیک‌هایی برای جداسازی منابع شبکه و محاسباتی، برای واگذاری آن‌ها به یک شبکه مجازی (منطقی)، برای همساز کردن چندین شبکه مجازی قابل برنامه‌ریزی و مستقل، دانست.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top